Living as Neighbors – Rules and Guidelines for BRF Balneum – English version below

Senast uppdaterade: 2022-10-16

Med stöd av bostadsrättslagen och föreningens stadgar har styrelsen tagit fram allmänna ordnings-
och trivselregler för medlemmarna i Brf Balneum. Syftet är att göra det enkelt och trivsamt att bo
tillsammans som grannar. Reglerna är viktiga för varje medlem att känna till och följa.
Styrelsen ser över reglerna årligen och uppdaterar dem genom ett nytt styrelsebeslut. Därefter
publiceras dem på föreningens hemsida balneum.se.

Övergripande

  • Bostadsrättsinnehavaren skall vara aktsam om och väl vårda såväl egen lägenhet som föreningens egendom i övrigt.
  • Det är förbjudet att bedriva yrkes- eller affärsverksamhet utan styrelsens medgivande.
  • Fastighetsskötaren eller styrelsen ska omedelbart kontaktas om det uppstår händelser eller skada som måste åtgärdas.

I lägenheten

  • Bostadsrättshavaren ska alltid ha en giltig hemförsäkring. Bostadsrättstillägg står föreningen för.
  • Tänk på dina grannar vad gäller ljudnivå och visa extra hänsyn särskilt före kl. 08.00 och efter kl. 22.00. Vid hög volym på exempelvis musikanläggning, TV, användning av borrmaskin och dylikt – stäng balkongdörrar och fönster. Undvik även skrik, mopeder med mera på gården.
  • Vid upptäckt av ohyra, anmäl detta omedelbart till styrelsen.
  • Förvaring av brandfarligt gods i lägenhet och lägenhetsförråd är förbjudet.
  • Antenner, paraboler eller markiser får inte sättas upp utan styrelsens godkännande.
  • Det är inte tillåtet att använda kolgrill, endast gasolgrill, på balkonger/uteplatser/terrasser.
  • Det åligger varje bostadsinnehavare att skotta snö för sin balkong/uteplats/terrass. Om du inte kan skotta bort snön, se till att ta undan det som ligger nära fasaden för att förhindra eventuella vattenskador som annars kan uppstå.
  • Använd inte balkong/uteplats/terrass som rengöringsplats för mattor, sängkläder och liknande.
  • Blommor är trivsamt men tänk på att blomsterlådan måste hänga på räckets insida så att den inte riskerar att ramla ner. Vid vattning, tänk på grannen under.
  • Om du tänkt renovera eller bygga om din lägenhet ber vi dig läsa stadgarna först. Ta kontakt med styrelsen om du har frågor. Lägenhetsritningar finns i viss omfattning hos styrelsen. Om ombyggnad skett felaktigt eller utan tillstånd kan föreningen underkänna ombyggnationen och kräva att medlemmen återställer lägenheten till ursprungligt skick.

Utemiljö och gemensamma utrymmen

  • Vid användning av gemensamma utrymmen är medlem skyldig att rätta sig efter de regler och föreskrifter som anslagits i och gällande dessa utrymmen. Se särskilt ordningsföreskrifter för pool- och relaxområdet.
  • Tork-och dörrmattor får inte läggas framför lägenhetens entrédörr.
  • I trapphus, vid entréer och på gården får ingenting förvaras i form av barnvagnar, cyklar m.m.
  • Uppställning får endast ske i anvisade utrymmen eller i lägenheten.
  • Rök inte vid entréer och gemensamma/allmänna utrymmen.
  • Se till att portar och dörrar till gemensamma utrymmen går i lås så obehöriga inte tar sig in.
  • Sopsortering ska ske enligt anvisningar. Portarna 2, 4 och 6 slänger sopor vid sopnedkasten utanför port 4. Portarna 8, 10 och 12 slänger sopor vid sopnedkasten utanför port 10 och vid parkeringen på baksidan av fastigheten. Grovsopor, byggmaterial, glas, tidningar och kartonger får inte slängas ihop med hushållsavfall. Lämna detta till närmaste återvinningsstation.
  • Se efter dina husdjur. Det är förbjudet att rasta eller låta hundar och katter springa lösa inom föreningens område.

Garage/bilplatser

  • Uppställning av fordon och parkering är förbjudet på andra ytor än garage/bilplatser.
  • Garage/bilplatser skall nyttjas enbart för förvaring av personbilar. Inget i övrigt får uppsättas på vägg, tak eller förvaras vid platsen.

Uthyrning i andrahand

  • Vill du hyra ut din bostadsrätt i andra hand måste du få tillstånd från styrelsen. Du fyller i ansökan på Nabo.se. Ange hur lång tid bostaden ska hyras ut, skälet till att du vill hyra ut lägenheten i andra hand och vem som kommer att bo i lägenheten under tiden. Utgångspunkten är att styrelsen ska ge tillstånd om du har skäl till uthyrningen.
  • Beslut om uthyrning i andra hand och för hur lång tid tillståndet gäller fattas sedan vid ett styrelsemöte och delges medlemmen skriftligen.
  • Observera att även när lägenheten är uthyrd i andra hand är du som medlem alltid ansvarig gentemot föreningen för alla dina förpliktelser, exempelvis att månadsavgiften betalas i rätt tid, att grannarna inte utsätts för störningar och att vårdnadsplikten gentemot bostadsrättsföreningen upprätthålls.
  • Det är också viktigt att du förser styrelsen med kontaktuppgifter till andrahandshyresgästen eftersom det kan finnas tillfällen när styrelsen behöver prata med andrahandshyresgästen, komma in i lägenheten för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för.

Avslutningsvis vill vi uppmuntra dig som medlem att vara aktiv och delaktig i föreningen. Dina åsikter,
kunskaper och ditt engagemang är värdefullt och ökar trivseln för alla.

Principer för gemensamma ytor och ändringar

Senast uppdaterade: 2022-10-16

Detta är ett komplement till föreningens ordnings- och trivselregler.

I takt med att vi brukar fastighetens gemensamma ytor märker vi att hur vi som bor här vill använda
ytorna eventuellt kan skilja sig från arkitektens vision och Genovas genomförande.
 
Styrelsen ser positivt på förslag från medlemmar på förändringar som höjer värdet på fastigheten och
som gör gården mer användbar för medlemmarna.
 
I de fall en medlem har ett förslag på en förändring tar medlemmen kontakt med styrelsen och
presenterar sitt förslag. Det kan vara ett förslag som gynnar alla medlemmar, eller ett förslag som
gynnar en eller flera medlemmar. Exempel på förändringar kan vara att en medlem gör anspråk på en
gemensam yta för eget bruk, uppsättning av vindskydd på balkong eller ny placering av gemensamma
cykelställ.

Dessa principer är vägledande för styrelsen i ett beslut:

  • Förändringen bör gagna så många medlemmar som möjligt.
  • Förändringen bör inte inskränka ytor som kan användas gemensamt.
  • Förändringen bör vara estetiskt tilltalande och matcha övrig exteriör.
  • Förändringen bör gå att återställa helt.

Om en godkänd förändring innebär att en enskild medlem nyttjar gemensam yta för eget bruk
upprättas ett avtal mellan medlemmen och styrelsen, vilket i regel upphör att gälla vid en försäljning av
bostadsrätten, eller om bostadsrätten på annat sätt byter ägare. Förändringen ingår alltså inte vid
försäljning av lägenheten. Styrelsen har också rätt att återkalla beslut om annat behov uppstår, om
inte avtalet reglerar annat.
 
I vissa fall, exempelvis vid uppsättning av vindskydd på balkong, krävs dessutom bygglov från staden.

I dessa fall står medlemmen för kostnader för åtgärder, bygglov/bygganmälan och återställning. Om
återställning uteblir kan styrelsen debitera medlemmen för kostnader att återställa. Förändringar ska
alltid utföras fackmannamässigt.

Denna text kan styrelsen uppdatera vid ett ordinarie styrelsemöte.


English version

Living as Neighbors – Rules and Guidelines for BRF Balneum

Last Updated: October 16, 2022

With the support of the Swedish Tenancy Act and the statutes of our association BRF* Balneum, the board has developed general rules and guidelines for our members. The purpose is to make living together as neighbors, as easy and pleasant as possible. It is important for every member to be aware of, and follow, these rules. The board reviews the rules annually and updates them through a new board decision. They are then published on the website, balneum.se.

*BRF refers to the Swedish word “Bostadsrättsförening”, which can be directly translated to tenant owner’s association (roughly corresponding to the English term Housing cooperative), but normally referred to as just “Association”. The association and its members (tenants owning the right to use an apartment within the association) are together responsible for running and deciding about matters concerning the property and its surroundings. The association board, consisting of a few association members elected by tenants at a yearly meeting, is responsible for decisions relating to investments and other maintenance tasks concerning the association. If you wish to know more about responsibilities within an association, please contact the board.

General

  • The apartment owner shall take care of and maintain their own apartment, as well as all common areas of the property.
  • It is forbidden to conduct professional, or business activities, without the board’s approval.
  • The caretaker, or the board, should be contacted immediately in case of events or damage, which need to be addressed.

In the apartment

  • The apartment owner must always have valid home insurance. The BRF covers the home insurance supplement.
  • It is prohibited to conduct professional or business activities from the apartment without the board’s consent.
  • Be considerate towards your neighbors regarding noise levels, and show extra consideration, especially before 8:00 AM and after 10:00 PM. At high volume, such as music systems, TVs, the use of a drill, etc., close balcony doors and windows. Also, avoid shouting, mopeds, etc., in the courtyard.
  • If you discover pests, report this immediately to the board.
  • Storing flammable goods in the apartment and apartment storage is prohibited.
  • Antennas, satellite dishes, or awnings may not be installed without the approval of the board.
  • It is not allowed to use a charcoal grill, only a gas grill, on balconies/patios/terraces.
  • It is the responsibility of each resident to clear snow from their balcony/patio/terrace. If you cannot remove the snow, make sure to move what is close to the facade to prevent potential water damage.
  • Do not use the balcony/patio/terrace as a cleaning area for carpets, bedding, etc.
  • Flowers are nice but ensure that the flower box hangs on the inside of the railing so that it does not risk falling. When watering, consider the neighbor below.
  • If you plan to renovate or modify your apartment, we ask you to read the statutes first. Contact the board if you have any questions. Apartment plans are available to some extent with the board. If remodeling has been done incorrectly or without permission, the association may reject the renovation and require the member to restore the apartment to its original condition.

Outdoor environment and common areas

  • When using common areas, members are obliged to comply with the rules and regulations posted for these areas. Pay special attention to the rules for the pool and relaxation area.
  • Doormats and mats should not be placed in front of the apartment entrance.
  • Items such as strollers, bicycles, and so forth, should never be stored in the stairwells, at the entrances, or in the courtyard. Placement of such things should only be in designated areas or in the apartment.
  • Do not smoke at entrances and common/public areas.
  • Ensure that gates and doors to common areas are locked so unauthorized persons do not enter.
  • Waste sorting should be done according to instructions. Gates 2, 4, and 6 dispose of garbage at the chutes outside gate 4. Gates 8, 10, and 12 dispose of garbage at the chutes outside gate 10 and at the parking area at the back of the property. Bulky waste, building materials, glass, newspapers, and cardboard should not be disposed of with household waste. Take these items to the nearest recycling station.
  • Look after your pets. It is forbidden to walk or let dogs and cats roam freely within the area of the BRF.

Garage/parking spaces

  • Vehicle placement and parking are prohibited in areas other than garages/parking spaces.
  • Garages/parking spaces should only be used for storing personal cars. Nothing else should be mounted on the walls, or ceiling, or stored in the space.

Subletting

  • If you want to sublet your apartment, you must obtain permission from the board. Fill out the application on Nabo.se. Specify the duration for which the apartment will be sublet, the reason for subletting, and who will be living in the apartment during that time. The starting point is that the board should grant permission if you have valid reasons for subletting.
  • The decision regarding subletting and the duration of the permit is then made at a board meeting and communicated to the members in writing.
  • Note that even when the apartment is sublet, you as a member are always responsible to the BRF and all your obligations, such as timely payment of the monthly fee, ensuring neighbours are not disturbed, and upholding the duty of care, towards the BRF.
  • It is also important to provide the board with contact information for the subtenant, as there may be occasions when the board needs to speak with the subtenant, enter the apartment for inspection, or perform work that the association is responsible for.

In conclusion, we encourage you as a member to be active and engaged in the BRF. Your opinions, knowledge, and commitment are valuable and enhance the well-being of everyone.

Principles for common areas and modifications

Last Updated: October 16, 2022

This is a supplement to the association’s rules and guidelines.

As we use the common areas of the property, we realize that how we, as residents, want to use the areas may differ from the architect’s vision and Genova’s implementation.

The board welcomes proposals from members for changes that enhance the value of the property and make the yard more useful for the members.

In cases where a member has a proposal for a change, the member should contact the board and present their proposal. It could be a proposal that benefits all members, or a proposal that benefits only one or more members. Examples of changes could be a member claiming a common area for personal use, installing wind protection on the balcony, or relocating common bicycle racks.

These principles guide the board in making a decision:

  • The change should benefit as many members as possible.
  • The change should not restrict areas that can be used collectively.
  • The change should be aesthetically pleasing and match the overall exterior.
  • The change should be completely reversible.

If an approved change means that an individual member uses a common area for personal use, an agreement is drawn up between the member and the board, which generally terminates upon the sale of the apartment, or if the apartment changes ownership in another way. The change is not included in the sale of the apartment. The board also has the right to revoke the decision if other needs arise, unless the agreement specifies otherwise.

In some cases, such as installing wind protection on the balcony, building permits from the city are also required. In these cases, the member is responsible for the costs of measures, building permits/notifications, and restoration. If restoration is not carried out, the board may charge the member for the costs of restoration. Changes should always be carried out by a professional.

The board may update this text at a regular board meeting.