Tips vid andrahandsuthyrning

English version below

Ibland händer livet och man kan ha behov av att för en längre period hyra ut sin bostadsrätt. Att ha någon boende i sin bostad ska kännas tryggt och enkelt. Tyvärr förekommer det bedrägerier. Här kommer några tips att följa för att upplevelsen ska vara både smidig och säker – för dig som medlem, för föreningen och för din hyresgäst.

OBS! Tillgång till föreningens pool och relax samt båt är endast för föreningens medlemmar. Hyresgäster boende i andrahand har alltså inte tillgång till dessa.

1. Börja med att söka ett preliminärt godkännande hos styrelsen för andrahandsuthyrning. Detta gör du genom att skicka ett mail till styrelsen. Se till att ditt ärende innehåller skäl till och längd på uthyrningen. Vad som är skäl för uthyrning kan du läsa om hos t.ex. Fastighetsägarna. När du fått godkänt kan du gå vidare i processen.

2. Nu ska du hitta din hyresgäst. Föreningen rekommenderar starkt att du som medlem använder en förmedlingstjänst, som Samtrygg eller Qasa. Det är företag som mot en mindre ersättning tar en stor del av risken, verifierar hyresgästen osv. Väljer du att hitta en hyresgäst själv via till exempel Blocket eller Facebook Marketplace, se då till att du får tillgång till:

  • Fullständigt namn och kopia på ID (pass, körkort eller nationellt ID-kort)
  • Telefonnummer och nuvarande adress
  • En verifikation på hur hyresgästen tänker betala hyran (lön, studiemedel, bidrag etc.)

Det är ofta enklare om man träffar sin blivande hyresgäst fysiskt, vilket man i regel när gör man visar hyresgästen bostaden. Då får man en bild av vem personen är. Om hen till exempel inte vill lämna ut kopia på ID eller telefonnummer så kan det vara ett tecken på att något inte stämmer.

3. Vid det här laget så har du förhoppningsvis ett antal bra kandidater som du kan välja mellan som din hyresgäst. Det är viktigt att du verifierar att den som du avser att skriva kontrakt med är den som den utger sig för att vara. Detta kan göras i ett par enkla steg.

  • Kolla upp personens inkomst och att hen inte har några betalningsanmärkningar genom till exempel Ratsit.
  • Kolla upp telefonnumret och adressen som personen har angett på till exempel Eniro eller hitta.se
  • Kolla upp om personen har några domar eller strafföreläggande emot sig på till exempel Lexbase
  • Be om att få en eller ett par referenser från till exempel tidigare hyresvärdar eller nuvarande arbetsgivare

Varningsflaggor!

  • Om personen uppger att hen bor utomlands men är skriven på en adress i Sverige, kanske till och med i Stockholm, varför vill personen då hyra din bostad?
  • Är det angivna telefonnumret skrivet på en annan person?
  • Skiljer sig namnet på ID mot namnet i mejladressen eller namnet personen använder i mejlsignatur? Det kan vara tecken på att ID är falskt.

4. När du valt en möjlig hyresgäst att gå vidare med, säkerställ att detta finns på plats:

  • Ett skriftligt avtal mellan dig och hyresgästen. Det finns färdiga mallar hos t.ex Fastighetsägarna eller aktörer på Internet som säljer kontraktsmallar. Styrelsen rekommenderar att man inte skriver ett eget avtal. I avtalet ska det vara inkluderat att hyresgästen avstår besittningsrätten.
  • En noggrann inventarielista av vad som ingår i uthyrningen som en bilaga till avtalet. Detta är framförallt viktigt om bostaden hyrs ut möblerad.
  • Två månadshyror i deposition som du som hyresvärd får innan du lämnar ifrån dig några nycklar.
  • Kopia på anställningsavtal (om tillämpligt)
  • Bekräftelse på att hyresgästen tecknat egen hemförsäkring.

5. När detta är klart så behöver du som medlem få ett slutgiltigt godkännande av din andrahandsuthyrning från styrelsen. OBS! Viktigt att nästa steg görs rätt. Annars är risken att debiteringen för andrahandsuthyrning inte blir korrekt. Du som medlem riskerar att få betala avgiften i efterhand i en klumpsumma.

Gå in i Nabo-portalen, välj Din lägenhet/lokal och sedan i övre högra hörnet välj Ansökan om andrahandsuthyrning. När du angett uppgifterna där och klickat på Ansök kan du öppna ärendet för att bifoga:

6. När hyresgästen tillträder lägenheten, gör en gemensam besiktning av lägenheten och notera eventuella skador och avvikelser. Detta görs både vid in- och utflytt.

Har du frågor eller funderingar, kontakta styrelsen.


English version

General tips for renting out your home

Sometimes life happens and you may need to rent out your apartment or house for a longer period of time. Having someone living in your home should feel safe and easy. Unfortunately, fraud can occur. Here are some tips to follow to make the experience smooth and secure – for you as a member, for the coop, and for your future tenant.

Please note! Access to the pool and spa area as well as the boat belonging to the housing society is only for members of BRF Balneum. Subtenants are therefore not allowed to use these.

1. Start by seeking preliminary approval of subletting from the board. You do this by sending a mail to the association board. Make sure your case contains reasons as to why you want to sublet your apartment and the length of the rental. You can read about what constitutes valid reasons for subletting here. Once you have received approval, you can proceed with the process.

2. Now you need to find your tenant. The association strongly recommends that you as a member use a brokerage service, such as Samtrygg or Qasa. These are companies that, for a small fee, take on a large part of the risk, verify the tenant, and so on. If you choose to find a tenant yourself, for example, through Blocket or Facebook Marketplace, make sure you have access to:

  • Full name and a copy of ID (passport, driver’s license, or national ID card)
  • Phone number and current address
  • Verification of how the tenant plans to pay the rent (salary, student aid, grants, etc.)
  • It is often easier if you meet your prospective tenant in person, which you usually do when you show them the apartment. By doing this you will get a picture of who the person is. If, for example, they do not want to provide a copy of their ID or phone number, it may be a sign that something is wrong.

3. By this point, you hopefully have several good candidates to choose from to be your future tenant. It is important that you verify that the person you intend to sign a contract with is who they say they are. This can be done in a few simple steps:

  • Check the person’s income and that they do not have any payment remarks through a website like Ratsit
  • Check the phone number and address provided by the person on websites like Eniro or hitta.se
  • Check if the person has any sentences or penalty orders against them on websites like Lexbase
  • Ask for one or a few references from, for example, previous landlords or current employers

    Warning signs!
  • If the person claims to live abroad but is registered at an address in Sweden, maybe even in Stockholm, why does the person want to rent your home?
  • Is the provided phone number registered to another person?
  • Does the name on the ID differ from the name in the email address or the name the person uses in their email signature? This could be a sign that the ID is fake.

4. Once you have chosen a potential tenant to move forward with, make sure the following is in place:

  • A written agreement between you and the tenant. There are templates available for this at Fastighetsägarna. The board recommends that you do not write your own agreement. The agreement should include that the tenant relinquishes possession of the apartment.
  • A thorough inventory list of what is included in the rental. This is to be added as an
    appendix to the agreement. This is especially important if the apartment is rented
    out furnished.
  • Two months’ rent as a deposit that you, as the landlord, receive before you hand
    over any keys.
  • Copy of the employment contract
  • Confirmation that the tenant has signed up for their own home insurance.

5. When this is done, as a member, you need to receive final approval from the board for your subletting. ATTENTION! It is important that the next step is done correctly. Otherwise, the risk is that the billing for subletting will not be correct. As a member, you risk having to pay the fee afterwards in as a total sum.

Go to Nabo.se, select “Din lägenhet/lokal” (”Your apartment/premises”) and then in the upper right corner choose ”Ansökan om andrahandsuthyrning” (“Application for Subletting”). When you have provided the information there and clicked on “Apply”, you can open the case to attach:

  • The signed contract between you and your tenant, including phone number and e-mail address to the tenant.
  • Copy of the tenant’s ID
  • Signed copy of the tenant’s acknowledgment of the “Rules and Regulations for Subtenants”.

6. When the tenant moves in, conduct a joint inspection of the apartment and note any damages or discrepancies. This is done both at move-in and move-out.

If you have any questions or hesitations, please feel free to contact the board.